Setkání nosů
Vůně jako štěstí léta, které nikdy nekončí. „Call Me By Your Name„ na francouzském venkově, kde je všechno zelené, nebe modré a vy sedíte ve stínu stromu. Vydala jsem se prozkoumat novou vůni Tilia od Marc-Antoine Barrois na vlastní oči a hlavně nos!
Aleje kvetoucích stromů, vzduch prosycený vůní růží i bylinek, štěbetání ptáků. Slunce opírající se za zurčení kamenné fontány do modrých okenic francouzského chateau z 18. století a jemný křupot písku pod nohama úhledně vysypaných cestiček. Takové byly kulisy našeho setkání s Marcem-Antoinem Barroisem a Quentinem Bischem. Do Domaine de Primard jsme se přijeli seznámit s nejnovějším počinem této sladěné dvojice, vůni Tilia. Má být zosobněním štěstí, které pro mnoho lidí nese právě léto. Evokuje jemnou zeleň s tóny lipového a pomerančového květu, zvýrazněné svěžestí jasmínu sambac, podtržené dřevitou, vanilkovou nuancí ambroxu, cedru a heliotropu.
„Vůně člověka zůstane v naší mysli daleko déle než vzpomínka na to, co měl na sobě nebo jak vypadal,“ tvrdí jeden z nejtalentovanějších „nosů“ současnosti, parfumér Quentin Bisch. Je známý svým poetickým přístupem k tvorbě vůní a schopností vykouzlit jejich prostřednictvím živé, emotivní krajiny. Na kontě jich má více než 150, a to pro jména jako Carolina Herrera, Mugler, Jean Paul Gaultier nebo Paco Rabanne. Jedny z nejodvážnějších a nejzajímavějších však vytvořil právě pro značku Marc-Antoine Barrois. Mají hloubku a schopnost rezonovat na osobní úrovni s nositeli po celém světě. Každá zcela odlišná, každá notně provokativní s velkou dávkou nadčasové elegance: B683, Ganimede, Encelade a nejnovější Tilia. Úspěšné asi tak pět minut po svém uvedení na trh. Jakkoli kýčovitý se může úvodní popis zdát, zcela vystihuje jedinečný styl Marca-Antoina, umění luxusu bez okázalosti. Poselství noblesy, autenticity a srdečnosti.
Barrois se narodil v textilní rodině v severní Francii, fascinován elegancí svého dědečka, rozhodl se i on vydat cestou módy. Vystudoval textilní inženýrství, naučil se střihy a šití a než v roce 2006 v Lille navrhl svou první, pánskou kolekci, nabral cenné zkušenosti u Dominiqua Sirope, bývalého asistenta Huberta de Givenchy. Následovaly stáže u Jeana Paula Gaultiera, Jeana-Clauda Jitroise a Giambattisa Valliho a první butik Maison de Couture pro muže nesoucí jeho jméno na Rue de Budapest v Paříži v roce 2013. Setkáním, které jej opět posunulo o umělecký kus dál, bylo to v roce 2015 s neméně talentovaným Quentinem Bischem. Vzpomínky na dětství, společné hodnoty, láska ke krásným materiálům a úcta k určité střízlivosti je svedly dohromady kolem výzvy nalézt a nově definovat nadčasovou eleganci a dokonalou krásu. První společný parfém spatřil světlo světa jen o rok později. Název B683 je inspirován planetkou z Malého prince od Saint-Exupéryho a Barroisovým datem narození, pro něhož se stala vlastní imaginární planetou. Je to vůně, která v sobě snoubí kůži a koření v jemné, ale distingované rafinovanosti. O tom, že na zajímavá setkání má Marc-Antoine štěstí i nos dokazuje to s Robbie Williamsem na zkoušce nového obleku: jeho žena Ayda zachytila vůni B683 (tehdy ještě ve fázi vývoje) a odstartovala příliv obchodních příležitostí, díky nimž se značka dostala do hledáčku Colette, Harrods i slavné Anny Wintour.
“Snažím se přinést naše parfémy na místa, kam lidé chodí jako do chrámu luxusu, kde opouštějí 21. století a přicházejí do světa, kde není čas.”
Quentin Bisch a Marc-Antoine Barrois
Přivonět a podlehnout můžete v Čechách pražském butiku Ingredients.